Superstorm – Hvordan én blev til to og tre

Skrevet af Sinus Reuss

Det hele startede med et billede i mit hoved. Et billede fra en drøm. En pige på omkring ni år spørger sin mor, om de ikke nok kan komme op og bo på Mars. Det satte tanker i gang. For hvordan ser Jorden og Mars ud, hvis Mars er mere behagelig end Jorden?

Det blev til den verden, som læseren møder i ”Superstorm”. En Jord, der er hårdt ramt af storme, solstråling og stigende have, og hvor menneskene bor under beskyttende kupler. Hovedpersonerne blev Jannie på ni år og hendes storebror, Ole, på tretten, og selvfølgelig skulle scenen med moren og Mars være med. Det blev til en bog, der fint kan læses for sig selv, nemlig ”Superstorm”.

Hvorfor så lave en toer og en treer?

Ja, ikke for at blive rig, desværre 😉 Nej, da jeg digtede ”Superstorm”, havde jeg et mylder af ideer, også til en meget længere fortælling. Men jeg kunne ikke rigtig få styr på den fulde historie, så det endte med, at jeg skrev det, der nu er etteren, og tænkte: ”Det var det”.

Men de mange ideer blev ved med at rumstere i mig – især fordi både Jannie og Ole havde nogle udfordringer, de ikke var færdige med at arbejde på. Eller måske var jeg ikke 🙂 I hvert fald kunne jeg ikke slippe historien, og så en morgen – cirka to år efter, jeg havde skrevet ”Superstorm” – vågnede jeg op og vidste, hvad der skulle ske i de første fire kapitler af toeren. Jeg skyndte mig at skrive dem ned, og efterfølgende vågnede jeg hver morgen og havde to, tre eller fire kapitler mere. Jeg vidste ikke, om det ville vare ved. Nogle gange går en historie i stå for mig, og jeg kan ikke få den til at fungere, men heldigvis fortsatte det, indtil jeg havde skrevet toeren og treeren, der hænger tæt sammen.

Og så blev det selvfølgelig slet ikke som forventet

Jo jo, den overordnede historie blev da omtrent som planlagt, men alle de mange ideer jeg havde skrevet ned, udfoldede sig i høj grad anderledes, da personerne begyndte at gøre, som det passede dem. Det er en af de ting i skriveprocessen, jeg elsker mest. Når personerne får deres eget liv.

Et godt eksempel er Mikkel, der i etteren hader Jannie og mobber hende. Jeg tænkte, hun kunne redde hans liv, så han nødtvungent måtte ændre sit syn på hende. Men i toeren er Mikkel så grundlæggende forandret, at det slet ikke giver mening. Han har mistet begge sine forældre og alle sine venner, så naturligvis kan han ikke bare fortsætte i sin gamle gænge.

Og det var bare en af mange ting, der forandrede sig, da ordene blev skrevet på computeren.

Er resultatet så lige så godt som etteren?

Jeg kan rigtig godt lide etteren, men jeg må indrømme, at jeg er endnu mere begejstret for toeren og treeren. Etteren er meget af tiden interaktion mellem Jannie og Ole, da de er alene en stor del af bogen, men i toeren og treeren er der meget mere interaktion med andre, og det gør det hele ekstra interessant – for mig i hvert fald. Men du kan jo læse og vurdere selv. God læselyst.

Køb Superstorm 2 her