Bag om Sebastian og forsvindingsuret

Bag hver KRABAT bog er der et hold af gode freelancere. Uden dem ville vi ikke kunne udgive vores flotte bøger. Her kan du møde personerne, som arbejdede sammen med os på trilogien Sebastian og forsvindingsuret.

Tenna Vagner er redaktør hos KRABAT.

Det sjoveste i redigeringsprocessen er for mig samarbejdet med forfatteren og vores fælles fordybelse. Uanset om det er første eller syttende gang, holder jeg af at ”snakke sammen” i kommentarerne, hjælpe, udfordre og måske endda udvide forfatterens indsigt i sin egen skriveproces. Hvis forfatteren undervejs oplever at have udviklet sig, er det jo helt vildt fantastisk – det kommer alle parter til gode fremadrettet.

Mine fornemste opgaver som redaktør er at have overblik over processen, se hvad historien allerede kan, og hvor den potentielt kan endnu mere, og så skal jeg jo også passe godt på mine forfattere. Manuspleje er én ting, men forfatterpleje er også vigtigt.

’Sebastian og forsvindingsuret’ var ekstra sjov, fordi jeg lærte en masse om genanvendelse. Jeg er nørd på mange områder, men ikke ift. teknik, og her åbnede forfatteren mine øjne. Noget af det ganske særligt ved denne opgave var at gøre teknikken indbydende og letforståeligt for de børn, der måske ikke har en opfinder i maven, før de har mødt Sebastian.

Det sværeste i redaktørstolen er for mig at få hjernen viklet rundt om alle historiens lag. Jeg zoomer ind, ud og rundt og rundt igen. Er det hele i den rigtige rækkefølge, er der plothuller, og tror jeg på dialogen og karakterenes væsen? Opstramning af teksten og udfordring af det totale sproglige udtryk er også sin sag at få til at gå op.

Uanset, om jeg har mikro- eller makrofokus på teksten, skal jeg balancere mellem at komme med forslag, udfolde historiens potentiale og stadig værne om forfatterens stemme, så han eller hun altid har ejerskab og tilhørsforhold til sin tekst, selvom den får en omgang pennepisk eller tre.

I Serien om Sebastian redigerede vi flere bøger forskudt, og da muligheden bød sig for at lave nogle fede ændringer i plottet, krævede det ikke så lidt ekstra i disciplinen ”overblik”. Denne oplevelse er også et rigtig godt eksempel på, at man skal blive ved med at knokle og ikke stille sig tilfreds med det næstbedste, når det bedste er en mulighed. Det letteste ville have været at gå med dét, vi havde. Vi gik med dét, der var bedst, og det afspejler den færdige bogserie til fulde.

Når jeg ikke er redaktør, er jeg forfatter hos forlaget Tellerup. Her skriver jeg ungdomsbøger i flere genrer, men primært realisme, horror og fantasy. Jeg vejleder også forfattere, som henvender sig udenom forlag. Her kan det handle om både personlig proces og skriveproces. Endelig arbejder jeg på et større projekt målrettet folkeskolerne, men det er hemmeligt noget tid endnu.

Privat er jeg gift og deltidsansat som vejleder for unge og unge voksne med psykisk sårbarhed og/eller rusmiddelproblematikker.


Vibeke Vestergaard er korrekturlæseren på Sebastian og forsvindingsuret.

Jeg læser korrektur på børne-, ungdoms- og voksenbøger ved siden af mit faste arbejde som testkoordinator indenfor det offentlige.

Det sjoveste ved at være korrekturlæser er, at man får lov til at læse bøgerne, før de bliver udgivet. At læse Sebastian-bøgerne var en stor fornøjelse, for der sker en masse spændende undervejs, og jeg skulle lige læse en side mere for at finde ud af, hvad der så skete. 

Det er på sin vis også det sværeste, for man kan nemt blive grebet af historien, og så glemmer man at kigge efter stavefejl, og om kommaerne er sat rigtigt. Derfor læser jeg som regel manuskriptet igennem flere gange.

Jeg kigger også efter, om ord gentages for tit, og kommer med forslag til sproglige forbedringer. Redaktøren og forfatteren har dog gjort et stort stykke arbejde inden, og min opgave er derfor den sidste finpudsning, inden bogen går til trykning.

Når jeg ikke læser korrektur, så skriver jeg også selv indenfor de fantastiske genrer, som jeg holder meget af.


Tom Kristensen er både illustrator og grafiker hos KRABAT.

Det mest interessante ved at arbejde med Sebastian-bøgerne, var at arbejde med en ny illustrator i min rolle som grafiker. Jeg arbejder mest som illustrator, så det var spændende at se arbejdet med illustrationerne fra en anden vinkel end min egen. 

Det sværeste i arbejdet med Sebastian-bøgerne  var nok, at slippe illustrator-delen, og lade illustratoren Félix gøre sit. Det gjorde så også, at jeg kunne lade mit fokus være på opsætningen af bøgerne. 


Når jeg ikke arbejder som grafiker arbejder jeg som illustrator og tegner. Når jeg ikke tegner og maler, er jeg sammen med mine børn og kone. Vi har et lille hus i udkanten af Rold skov, og vi er ofte udenfor. Vi har lige skindet en grævling som var kørt ned. Nu er jeg ved at rengøre kraniet, så jeg har noget at tegne efter. Pelsen bliver garvet så vi kan gemme den. Jeg har ikke gjort noget af det før, så jeg prøver mig frem. Sådan er det også med mit illustrationsarbejde, en masse øvelser og skitser. Sådan skal det være. 


Félix Perrier er illustrator hos KRABAT.

Det sjoveste var arbejdet med vignetterne, der pludselig greb om sig, og tog den ene efter den anden med sig. Det sværeste var forside to, hvor første udkast viste sig at ikke at virke. Jeg måtte derfor starte forfra et par gange. Noget af det der var mest spændende for mig, var faktisk hele processen, da det var mit første samarbejde med et forlag. Der var meget, der skulle læres og en masse hjælpsomme og dygtige folk omkring mig, bla. en stor tak til Tom for den tålmodighed og hjælp jeg fik ifm, vores samarbejde.


Aske Ebbesen er indlæser hos KRABAT.

Ud over at det var nogle skønne bøger at indlæse, kom jeg til at google rigtig meget under indlæsningen. Det gjorde jeg for at få styr på hvilke virkelige og historiske personer der blev refereret til. Så ud over den gode historie, er der er også læring at hente i bøgerne for en 38 årig 😉 

Det sværeste var klart at finde en passende stemme til robotten Ada. Ada kommer med mange faktuelle oplysninger, og jeg synes at det ville passe godt hvis den fik en mekanisk stemme. Det var dog vigtigt at det ikke blev for mekanisk, da det meget hurtigt kunne ende med at lyde som en dårlig parodi på en star wars figur. Jeg synes heldigvis at jeg fandt en ok balance.

Jeg bruger rigtig meget tid på at lytte til musik, og jeg forsøge at være opdateret på nye albums så godt som muligt. Jeg lytter også til podcasts der omhandler bestemte perioder i musikken, og historien bag.Lige nu er jeg i gang podcast der gennemgår David Bowies bagkatalog, et album pr. afsnit. Sådan noget varmer mit “nørdehjerte”.